صفحه اصلی / روانشناسی / نشانه های افراد مهر طلب + روش های رهایی از مهر طلبی

نشانه های افراد مهر طلب + روش های رهایی از مهر طلبی

نشانه های افراد مهر طلب + روش های رهایی از مهر طلبی

مهر طلب بودن نوعی اختلال در افراد است که از الگوهای ذهنی او نشأت می گیرد. هریت برکر یکی از صاحب نظران در مورد این اختلال و روش های رهایی از مهرطلبی توضیحاتی داده است و اشاره دارد که این افراد به شکلی آگاهانه و ناآگاهانه دچار این اختلال می شوند.

هریت برکر در مورد روش های رهایی از مهرطلبی بسیار توضیح داده و برنامه ۱ روزه را تحت عنون ۲۱ گام ارائه می دهد این برنامه ها به صورت هفتگی اجرا می شوند و به افرادی که دچار این اختلال هستند کمک زیادی می کند. در این بخش گام های کمک کننده برای خلاص شدن از این مشکل را بررسی می کنیم که در هر گام افراد سعی می کنند تا یک سری از الگوهای رفتاری و ذهنی که به عنوان یک عادت در او نهادینه شده است را تغییر دهد، مثلا: هنر نه گفتن یکی از گام هایی است که باعث افزایش اعتماد نفس در فرد می شود و او را شجاع تر می کند.

روش های رهایی از مهرطلبی با گام های هریت بریکر

برنامه هفته اول ۷ گام دارد که به ترتیب باید اجرا و عملی شود و پس از به پایان رسیدن هفته اول برنامه هفته دوم وارد عمل می شود تا پس از ۲۱ روز این برنامه تمام شود. در طول این مدت فرد باید پایبندی به برنامه ها داشته باشد و با تلاش بیشتر این برنامه ها را اجرا کند. برنامه هفته اول شامل گام های زیر می باشد:

  • توانایی نه گفتن به دیگران
  • بیان پاسخ های منفی و تکرار گردن آن ها
  • توجه به پیشنهادات متقابل
  • تکنیک ساندویچ
  • تکنیک ساندویچ معکوس
  • بازنویسی ده فرمان مهرطلبی
  • بازنویسی هفت فرمان انتظار از دیگران

با توجه به اینکه گام های عنوان شده توسطط هریت بریکر متعدد است و تنها در کتابهایش به آن اشاره شده است در این مقاله چندین گام اساسی و مهم آن را شرح می دهیم و تفصیل لازم برای رهایی از مهرطلبی ذکر می شود.

هنر نه گفتن

یکی از گام های رهایی از مهرطلبی که در بالا و در هفته اول به آن اشاره شد هنر نه گفتن است این گام موجب تغییر آن دسته از عادت های رفتاری فرد مهرطلب می شود که او را به دیگران وابسته تر می کند می دانید چرا؟ چرا در مواقعی که قصد او گفتن نه به دیگران است ممکن است به دلیل خجالت، نداشتن اعتماد به نفس و دیگر مشکلات به اجبار بله بگویید و این خود وابستگی است. این دسته از افراد سعی دارند تا محبت و توجه دیگران را به خود جلب کنند و از این رو ممکن است دست به کارهایی بزنند که شاید حتی خودشان به آن ها اعتقادی نداشته باشند.

پاسخ منفی را تکرار کردن

گام دیگر برای رهایی از مهرطلبی این است که پاسخ خود را تکرا کنید و در قبال آن مجدد آری بگویید شما در روابط روزمره خود بسیار با این موضوع مواجه شده اید که مکن است فردی با درخواست از شما و شنیدن نه محدد درخواست خود را تکرار کند و شما برای تسلط بر مهرطلبی خود باید مجدد پاسخ منفی به او بدهید. تمرین اینکه بتوانید برای چند بار خواسته خود را بیان کنید راهی برای رهایی از مهرطلبی است.

ابزار ارزشمند پیشنهاد متقابل

سومین گام رهایی از مهرطلبی امتیاز دادن به مراوداتی است که بین شما می گذرد و شما باید آن ها ثبت کنید و به آن ها امیتاز دهند در حقیقت این گام شامل مواردی است که فرد در مقابل درخواست دیگران بان خواهد کرد با خودتان تصور کنید و قتی شخصی از شما تقاضای نا به جا دارد شما چه پاسخ هایی خواهید داد و کدامین پاسخ امتیاز بیشتری خواهد داشت؟

همچنین فرد می توانید پاسخ های جایگزینی و پیشنهادات جایگزینی را نیز به فرد مقابل خود ارائه دهد به عنوان مثال اگر نمی توانید فردا را با بنا به پیشنهاد دوست خود به سینما بروید می توانید به او پیشنهاد کنید که برنامه سینما رفتن را به هفته آینده موکول کند.

تکنیک ساندویچ!

کمتر کسی تا کنون نام این تکنیک را شنیده است در این تکنیک فرد برای رهایی از مهرطلبی با زیرکی پیام و پاسخ منفی خود را در قالب دو پیام مثبت به فرد منتقل می کند تا از تاثیرات منفی آن بکاهد. این تکنیک بیشتر ویژه افرادی است که در زمینه انتقاد گری فعالیت دارند و از تاثیر مثبت و بالای این تکنیک به خوبی آگاه هستند.

در اغلب کتاب ها و مقالات تنها به این چند مورد اساسی اشاره شده است که در بالا تفصیل آن ها ارائه شد این تکنیک ها برای مقابله با این اختلال در افراد می توانند موثر عمل کنند.

همانطور که می دانید فردی که دارای اختلال مهرطلبی است اغلب دوست دارد مورد تایید همه باشد و این در جامعه کنونی برای یک فرد می تواند فاجعه بار باشد و او را تحت تاثیر فشارهای روانی متعددی قرار دهد که در نهایت به افسردگی و انزوا منجر می شود. این افراد در جمع نظرات همه را تایید می کنند و نمی خواهد دیگران از باطن آن ها مطلع شوند آن ها کمتر دل کسی را می شکند و حتی به خاطر دیگران از خواسته های خود عبور می کنند و برای رهایی از مهرطلبی باید بیشتر به خواسته های خود توجه کنید.

بیشتر روانشناسان این اختلال را نوعی اعتیاد به راضی نگه داشتن دیگران می دانند این افراد دارای اندیشه ها و باورهای ثابتی هستند که تغییر آن ها بسیار دشوار است زیرا سعی دارند تا خود را در قالب مهربانی جای کنند. اما در برخی از موارد برداشت هایی که از این افراد می شود داشتن شخصیت متظاهر است و این برای کمتر کسی دارای جذابیت است.

راه های رهایی از مهرطلبی بسیار متعدد است اما این اختلال نیز مانند خیلی از اختلال های دیگر با وجود تلاش و همت خود فرد قابل جبران است و تا زمانی که فرد نخواهد خود را تغییر دهد این مشکل وجود خواهد داشت.

مهرطلب بودن دارای پیامدهای متعددی است به همین جهت است که توصیه می شود تا فرد با مقاومت ها و پایداری های شخصی این اختلال را در خود کاهش دهد. بهتر است تا از آن دسته از افراد که به شما احساسات منفی القا می کنند دوری کنید سعی کنید تا از تمرین های متعدد استفاده کنید. در زمان های مناسب نه بگویید و سعی کنید از این پس بیشتر به خواسته های خودتان توجه داشته باشید و بدانید که زمانی دیگران به شما توجه می کنند و اهمیت می دهند که شما خودتان برای خود ارزش قائل باشید. این تکنیک نیز یکی از تکنیک های مهم رهایی از مهرطلبی است.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

خستگی ذهنی چیست و چطور خستگی ذهن و فکر را درمان کنیم؟

خستگی ذهنی چیست و چطور خستگی ذهن و فکر را درمان کنیم؟

نشانه ها و علائم خستگی ذهنی و فکری : خستگی ذهنی می تواند از طریق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *