صفحه اصلی / چاقی / چاقی و ژنتیک ؛ چکار کنیم چاقی رو به ارث نبریم؟

چاقی و ژنتیک ؛ چکار کنیم چاقی رو به ارث نبریم؟

حتما شنیدین وقتی از آدمای تپل می پرسین که چرا چاق شدن، می گن چاقی تو خانواده ما ارثیه. هممون اضافه وزن داریم. اگه خوب دقت کنید هم می بینید بله درست می گن واقعا همه شون تپل مپل هستن و اضافه وزن دارن. اما واقعا چاقی و ژنتیک به هم ربط دارن؟ چاقی ژنتیکیه؟ اگه ژنتیکیه چکار کنیم به ارث نبریمش؟
حتما می دونید که چیزی که ارثی یا ژنتیکی باشه، قابل تغییر نیست. پس فرضیه ی به ارث بردن چاقی رو می شه اینجا رد کرد. چون اگه ارثی و غیر قابل تغییر بود، پس چطور اونایی که چاق هستن می تونن وزنشونو پایین بیارن و لاغر بشن.

 

اگه چاقی و ژنتیک با هم ارتباط ندارن ، پس علتش چیه؟؟

بله درسته تو قسمت قبل به این نتیجه رسیدیم که چاقی ژنتیکی نیست، چون اگه بود کاهش وزن و رژیم هم هیچ معنایی نداشت. اما چیزی که باعث می شه افراد یک خانواده همه لاغر یا چاق باشن اینه که رفتارهای یکسانی نسبت به مصرف غذاها دارن یا بهتره بگیم که ژن های رفتاری یکسان دارن. این یعنی چی؟ تو بخش بعد به طور کامل توضیح می دیم.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: کاهش وزن با زیتون ؛ آیا زیتون به کاهش وزن کمک می کند؟

 

ژن رفتار خوراکی چیه؟

اگه خوب توجه کرده باشین تو یه خانواده که همه ی اعضاش اضافه وزن دارن یه سری خصوصیت مشترک هست و اون هم پرخوری و عادت های غذایی اشتباهه. مثلا همه ی اعضای اون خانواده عادت دارن زیاد برنج بخورن یا هله هوله خوردن تو اون خانواده کاملا رایجه. مثلا بچه های خانواده به پیروی از پدر و مادرشون از کربوهیدرات های ساده ای مثل نان تافتون یا برنج سفید زیاد استفاده می کنن یا چون پدر و مادرشون تحرکی ندارن، اونها هم به پیروی از پدر و مادر از یه سبک زندگی یک جا نشین دارن.

چاقی و ژنتیک ؛ چکار کنیم چاقی رو به ارث نبریم؟

 

چطوری رفتارهای غذایی غلط رو کنار بذاریم؟

بهترین راه برای از بین بردن یا تغییر عادت های اشتباه، جایگزین کردن اونها با عادت های درست و صحیحه. تغییر همیشه سخته، پس با قدم های کوچک شروع کنید تا فشار زیادی رو متحمل نشید. سعی کنید هر روز یه عادت درست غذایی یا ورزشی رو به برنامه روتینتون اضافه کنید. می تونید با عادت های کوچکی مثل ۱۰ دقیقه ورزش یا کم کردن یک عدد قند در روز شروع کنید و به مرور دقایق ورزش و میزان غذاتون رو کمتر کنید. روش های زیر به شما کمک می کنن تا رفتارهای غذایی اشتباه رو کنار بذارید.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: عادت های شبانه ای که باعث چاق شدن شما می شوند

 

۱- از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

یادتون باشه مهم ترین و اصلی ترین موضوع برای لاغری میزان کالری هایی هست که در طول روز به بدنتون می رسه. پس سعی کنید به جای اینکه هر غذای بی کیفیتی رو به بدنتون وارد کنید، از روش گزینش استفاده کنید. یعنی غذاهای سالم رو تو اولویت قرار بدین. غذاهای سرشار از پروتئین رو فراموش نکنید، چرا که نقش مهمی در سیر نگه داشتن شما دارن.

داشتن یه رژیم غذایی مناسب و تغییر عادت های اشتباه باعث می شه تا همیشه خوش اندام بمونی. رژیم لاغری دکتر کرمانی علاوه بر کاهش وزن با تغییر عادت های غذایی باعث می شه تا وزنت هیچ وقت به حالت قبل برنگرده. همین الان تصمیم بگیر و برای همیشه تو وزن ایده آل بمون.

کافیه عدد ۷ رو به شماره ۳۰۰۰۶۰۲۶۲۶ بفرستی تا کارشناس های ما باهات تماس بگیرن.

 

۲- آب فراوان بنوشید

آب این ماده ی حیاتی رو نمی تونید از زندگی حذف کنید. هرجا صحبت از سلامتی، زیبایی و تناسب اندام هست، رد پای آب رو می تونید به خوبی ببینید. آب باعث می شه تا سلول های بدنتون سیری رو با تمام وجود حس کنن.

 

۳- فعالیت خودتون رو افزایش بدید

ورزش و تغذیه رو نمی شه از هم جدا دونست برای کاهش وزن بهترین راه اینه که در کنار یه برنامه غذایی سالم، تحرکتون رو هم افزایش بدین. این فعالیت می تونه در حد پیاده روی، راه رفتن روی تردمیل، دوچرخه ثابت و یا هر چیز دیگه ای باشه.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: ۱۰ دقیقه ورزش برای آب کردن پهلو

چاقی و ژنتیک ؛ چکار کنیم چاقی رو به ارث نبریم؟

 

۴- سبک زندگیتونو عوض کنید

بهترین کاری که می تونید برای کاهش وزن سالم و همیشگی داشته باشید اینه که سبک زندگیتونو تغییر بدید. یعنی چی؟ یعنی اینکه عادت های اشتباه رو کنار بذارید و رفتارهای درست رو جایگزینش کنید.

 

چطوری سبک زندگیمونو تغییر بدیم؟

  • سعی کنید شب ها زود بخوابید. کم خوابی یکی از دلایل اصلی اضافه وزنه
  • کابینت ها رو پر از خوراکی های سالم کنید
  • موقع خرید حواستون باشه چی تو سبدتون می ذارید
  • میان وعده ها رو فراموش نکنید. یه میان وعده سالم شما رو تا وعده اصلی سیر نگه می داره
  • استرس رو کنار بذارید. ترشح بیش از حد هورمون استرس یا کورتیزول یکی از دلایل اصلی پرخوریه
  • تفریحتونو به خوراکی ها محدود نکنید
  • اهداف کوتاه مدت برای خودتون تعیین کنید
  • مدام وزن کشی کنید و وزنتون رو تحت کنترل قرار بدید
  • با دوستان پرتحرک و ورزشکار رفت و آمد داشته باشید
  • هر موقع هوس پرخوری به سرتون زد خودتونو با خوراکی های سالم و کم کالری مثل سبزیجات مشغول کنید
  • و در آخر اگه یه روز پرخوری کردید، ناامید نشید و سعی کنید اون روز رو جبران کنید.

این مطلب هم می تواند مفید باشد: برای کاهش وزن غذا خوردن آگاهانه را به سبک زندگی خود تبدیل کنید

 

نویسنده: مریم اصیلی


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی چند دستگاه لاغری موضعی برای کاهش سایز و آب کردن چربی ها

معرفی چند دستگاه لاغری موضعی برای کاهش سایز و آب کردن چربی ها

با افزایش آمار چاقی، کلینیک های لاغری نیز روز به روز در در حال افزایش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *