مسیر موفقیتنصرینو

چگونه یک روتین صبحگاهی عالی داشته باشیم؟


صبح ها نوید یک روز جدید را می دهند، روزی که می تواند پر از امید و شادی و اتفاقات خوب باشد یا برعکس، با ناراحتی و نا امیدی و انتظار اتفاقات ناخوشایند آغاز شود.

صبح ها برای افراد مختلف ممکن است به شیوه های مختلف شروع شوند، یک نفر اولین صبح بخیر هر روزش را به مادرش می گوید، یک نفر دیگر به دنبال متن زیبا و با مفهوم برای صبح بخیر گفتن می گردد و یک نفر هیچ کس را برای صبح بخیر گفتن اول روز ندارد!

اما مهم ترین نکته برای بهبود سلامتی و بهره وری این است که برنامه صبحگاهی درستی تنظیم شود که تکلیف کل روز شما را مشخص می کند.

مثلا چه می شود اگر صبح زود از خواب بیدار می شوید و با خیال آسوده قبل از آماده کردن صبحانه و شروع روز کاری خود، یک تمرین صبحگاهی سریع در خانه داشته باشید.

روال صبحگاهی عالی به سلامتی کمک می کند و شما را برای موفقیت در باقی مانده روز آماده می سازد. برای داشتن یک برنامه صبحگاهی می توان از آیتم های مختلف استفاده کرد که در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

خواب خوب شبانه داشته باشید

استراحت شبانه خوب برای بهره وری بسیار مهم است، اگرچه در دنیای امروز بسیاری از افراد برای این که بخواهند هشت ساعت خواب کامل در شب داشته باشند نیاز به کمی برنامه ریزی قبلی نیاز دارند.

توجه به نکات زیر برای استراحت با کیفیت شبانه مفید می باشد:

  • در پایان روز بدن خود را آرام نگه دارید و از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش و بلند کردن اجسام سنگین در هنگام شب خودداری کنید. به جای آن برای رفع استرس ها یک حمام آب گرم بگیرید یا برای ایجاد خواب آلودگی کتاب بخوانید
  • زمانی را برای خاموش کردن تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی در نظر بگیرید و پس از آن روی مبل یا در رختخواب از نوشیدن یک دمنوش گرم بدون کافئین لذت ببرید
  • برای اطمینان از این که به خوبی استراحت می کنید، زنگ ساعت خود را برای هشت ساعت دیگر یا بیشتر تنظیم کنید

از فشردن دکمه چرت زدن ساعت اجتناب کنید

فشردن دکمه چرت زدن می تواند برای روتین صبحگاهی شما مضر باشد. اگرچه ممکن است بخواهید تنها پنج دقیقه بیشتر بخوابید اما یک چرت کوتاه می تواند به سرعت به یک خواب نیم ساعته تبدیل شود.

می توانید از روش های زیر برای بیدار شدن پس از شنیدن زنگ ساعت استفاده کنید:

  • زمانی که برخاستن از رختخواب غیر ممکن به نظر می رسد، یک ترفند آسان این است که تا عدد پنج بشمارید و بعد خود را مجبور کنید از رختخواب بلند شده و روز خود را شروع کنید
  • دمپایی می تواند باعث شود در صبح های سرد کمی راحت تر از رختخواب بلند شوید. بنابراین دمپایی های خود را کنار تخت نگه دارید تا همیشه در دسترس باشند
  • اگر قهوه می نوشید تنها عطر آن می تواند به شما انگیزه کافی برای بلند شدن از رختخواب را بدهد. دستگاه خود را از قبل تنظیم کنید تا وقتی از خواب بیدار شدید قهوه منتظر شما باشد

به خودتان زمان کافی برای شروع کار بدهید

چه در خانه کار کنید یا به اداره یا شرکت بروید، در نظر گرفتن زمان کافی برای بهبود حضور ذهنی و فیزیکی جهت کار کردن ضروری است، به خصوص اگر خودتان را فردی سحرخیز نمی دانید.

برای این منظور لازم دقت کافی در مورد ساعتی که از خواب بیدار می شوید داشته باشید و زمانی از خواب بیدار شوید که علاوه بر هشت ساعت خواب شبانه فرصت کافی برای تکمیل برنامه صبحگاهی خود و ایجاد عادات جدید سازنده داشته باشید.

یک لیوان پر آب بنوشید

هیدراتاسیون کلید تندرستی است و نوشیدن آب یکی از بخش های مهم یک برنامه صبحگاهی عالی محسوب می شود زیرا زمانی که احساس خوبی دارید از تمرکز بیشتری نیز برخوردار بوده و در نتیجه بهره وری شما افزایش خواهد یافت.

توصیه می شود با نوشیدن یک لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب، یک روال معمولی برای هیدراته ماندن در صبح ایجاد کنید. بهتر است این کار را قبل از نوشیدن قهوه یا چای صبحگاهی انجام دهید تا فراموش نکنید.

این کار همچنین از هر گونه کم آبی ناشی از نوشیدنی های کافئین دار مقابله می کند.

از یک فنجان قهوه یا چای لذت ببرید

اگرچه هیدراته ماندن بخش مهمی از یک روال سالم صبحگاهی محسوب می شود اما چه بهتر که از برنامه روزانه خود لذت نیز ببرید. این کار بیدار شدن را آسان‌ تر کرده و احتمال پایبند بودن به روالی که در نظر گرفته اید را افزایش می دهد.

نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای معطر اول صبح می تواند شروع روز را لذت بخش تر کند، به خصوص اگر فرصتی برای در کنار خانواده بودن به شما بدهد.

می توانید از این فرصت برای تنفس عمیق و توجه کوتاه چند دقیقه ای به خود نیز بهره ببرید.

صبحانه سالم تهیه کنید

برای این که الهام بگیرید و روزتان را خوب و درست شروع کنید، یک صبحانه سالم تهیه کنید که به شما احساس خوبی بدهد.

تغذیه سالم می تواند آسان تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. یک کاسه ساده بلغور جو دو سر یا یک اسموتی سریع به سلامتی شما کمک می کند بدون این که لازم باشد زمان زیادی صرف آن کنید.

با توجه به این که کارهایی مانند تهیه غذا در وسط روز می تواند بهره وری را مختل کند، اگر زمان کافی دارید چه بهتر که هنگام صبح مواد اصلی مورد نیاز برای ناهار را آماده کنید تا در طول روز کمتر استرس تهیه غذا داشته باشید.

مراقبت از خود را فراموش نکنید

مراقبت از خود روتینی است که برای حمایت از شادی و رفاه خود ایجاد می کنید و می تواند شامل هر چیزی از نظافت شخصی مانند دوش گرفتن و برنامه مراقبت از پوست گرفته تا خواندن کتاب برای آرامش باشد.

آن چه شما به عنوان مراقبت از خود انجام می دهید منحصر به خود شما است، اما به طور کلی می توانید به دنبال چیزهایی باشید که به بدن و ذهن شما احساس خوبی بدهد، از جمله:

  • برای استراحت دوش یا حمام آب گرم بگیرید
  • برای مراقبت از پوست خود از ماسک صورت استفاده کنید
  • کتابی بخوانید که از آن لذت می برید تا ذهن تان آماده کار شود

از مراقبت از خود برای حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم و کاهش خطر فرسودگی شغلی استفاده کنید.

یک تمرین سریع ورزشی انجام دهید

داده ها حاکی از آن است که افراد فعال نسبت به افراد غیر فعال آرامش بیشتر و روحیه بهتری دارند. پیشگیری از افسردگی تنها یکی از فواید بی‌ شمار ورزش محسوب می شود و از مزایای دیگر آن می‌ توان به خواب بهتر و افزایش انرژی اشاره کرد.

با ورزش صبحگاهی از خستگی ذهنی جلوگیری می شود. فعالیت هایی که می توانید برای بالا بردن ضربان قلب خود انجام دهید عبارتند از:

  • دویدن قبل از شروع کارهای روزانه
  • دوچرخه ثابت هنگام تماشای اخبار صبحگاهی
  • انجام یوگا برای تقویت قلب و کاهش استرس

خواه هر روز یا چند بار در هفته ورزش کنید، اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه می تواند به شما کمک کند تا برای موفقیت آماده شوید.

برگرفته از : asana



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا